Karakter Yaratımından Önce Bilinmesi Gerekenler

Shadow of the Demon Lord mekaniklerini anlatıyoruz.

Irklara genel bir bakış attık. Yavaş yavaş karakter yaratımına geçmeden önce oyunda kullanılan zarlara, karakterlerin fiziksel ve zihinsel yeteneklerine, bir olayı gerçekleştirmeye ve ne kadar rahat gerçekleştirebileceğimize bir bakalım.

Zar

Oyunda sadece 20’lik ve 6’lık zar kullanıyoruz. 20’lik zarı genel olarak yaptığımız aksiyonlarda kullanırken,  6’lık zarı hasar vb. durumlarda ya da 20’lik zarın sonucuna destek olarak atıyoruz. Detaylarını yazının ilerleyen kısmında görebilirsiniz.

Attributes (Nitelikler)

Karakterimizin temel fiziksel ve zihinsel niteliğinin sayısal hale getirilmiş haline “Attributes (Nitelikler)” adı verilmiş. Bu nitelikler dört ana başlık altında toplanmış. Bunlar; Strength (Güç), Agility (Çeviklik), Intellect (Zeka), Will (İrade). Bu 4 ana başlık da karakteristik (en genel kullanım alanı) olarak sırasıyla; Health (Can), Defense (Savunma), Perception (Algı) ve Insanity (Delilik) ile eşleştirilmiş. Bu karakteristik karşılıkların yansımalarını direkt olarak karakter kağıdında görebiliyoruz. Her birinin seçtiğimiz ırka göre temel değerleri mevcut. Bunlara daha detaylı olarak “Karakter Kağıdı Hazırlama” yazımızda değineceğiz. Burada karıştırılmaması gereken husus; kitapta “Attributes” geçen yerlerde 4 ana başlıktan bahsedilmesidir. Çeşitli işleri yaparken ise bu değerlerin modifier kısımlarının kullanılması gerekiyor. Modifier ise istenilen değerden 10 çıkarılması ile elde ediliyor. Örneğin: Agility değeriniz 12 ise 12-10=2 den, Agility için modifier değeriniz 2 oluyor, Agility gerektiren durumlarda 20’lik zar atıyor ve gelen sonuca 2 ekliyorsunuz. Şimdi geçelim modifier gerektiren durumlara…

Challenge Roll

Oyunda eğer imkansız değilse her işi yapabilirsiniz. Yani demek istediğim bir yerlere tırmanmak, bir kilit açmak veya bir bulmaca çözmek için illa ki zar atmak zorunda değilsiniz. Yeterli zamanınız varsa ve rahat bir durumdaysanız bu konularda başarılı oluyorsunuz, ancak stres altındaysanız; yani sizi kovalayan birileri varsa, kısıtlı bir zamanınız varsa veya yaptığınız iş bir başka kişiyi etkiliyorsa “Challenge Roll” dediğimiz olay devreye giriyor. Kısaca 20’lik atılıyor ve sonuca modifier ekleniyor. Sonuç 10 veya 10 dan büyük ise olay gerçekleşiyor. Örneğin: Peşinizde düşman var ve kapalı bir kapı size engel oluyor. Bir oyuncu çıkıp kapıyı kırmak istediğini söylüyor. 20’lik atılıyor ve 9 geliyor. Ancak bu olayı gerçekleştiren arkadaşın +2 Strength modifier’ı var. Zarın sonucuyla topladığında 11 ediyor ve olay gerçekleşip kapı kırılıyor.

İstinai bir durum belirtilmediyse 10 ve üzerini yakaladığımız her “Challenge Roll” başarılı, aksi hali başarısız sayılıyor. Nerede, nasıl “Challenge Roll” durumları ile karşılaştığımız kitapta çok daha detaylı halde mevcut.

Boon (İyilik) ve Bane (Kötülük)

Challenge Roll kısmında sadece 10 ve üzerinde zar sonucu elde etmek kolay gelmiş olabilir, ancak; genel yetenek ayrı, bir işte gerçekten başarılı olmak ayrı şeydir. İşte tam da burada Boon (İyilik) ve Bane (Kötülük) olayı devreye giriyor. Bir iş üzerine uzmanlaşmış karakterler, uzman oldukları alan üzerine Challenge Roll atarken ekstra olarak 6’lık zar atılıyor ve direkt olarak 20’lik zarın sonucuna ekleniyor. Örneğin; doğada sert ve çetin koşullarda hayatta kalmış karakterimiz oldukça dik ve sarp kayalıklara tırmanmak istiyor. Bu gibi durumlara alışık olan karakterimiz daha önce bir çok kere tırmandığı ve işinin ehli olduğu için zorlanmayacağını düşünerek başlıyor tırmanmaya. Ancak kışın ortasındayız, kayalar karlı ve buzlu. Challenge Roll atılıyor. 20’lik zarın sonucu olarak 4 geliyor. Ancak bu konuların uzmanı olan karakterimiz Boon zarı atıyor. 6’lık zarda 6 atan karakterimiz. Toplamda 10 elde ettiği için zorlansa da tırmanıyor.

Bane zarı ise Boon zarının tam tersi. Örnekteki aynı duruma bir şehirli çocuk koyalım. Daha önce böyle bir durumla karşılaşmamış ve en son ağaca tırmandığı zaman düşmüş olan karakterimiz tırmanmaya başlar. Challenge Roll, 1 Bane ile atılır. 20’lik zardan 12 gelmiştir ancak Bane için atılan 6’lık zardan 3 gelmiştir. 12-3=9 dan; karakter tırmanma işinde başarısız olmuştur.
Bu basit mekanikte dikkat edilmesi gereken 2 husus var:

  1. Boon ve Bane birden fazla olduğunda bütün zar sonuçları toplanmamaktadır. Yaptığınız işte 2 Boon zarı birden atıyorsanız, eklemeniz gereken sayı en yüksek olandır. Yani atılan 2 tane 6’lık zarın sonuçları 3 ile 6 olsun; burada yüksek olan 6 olduğu için eklenmesi gereken 6’dır.
  2. Bir işte 2 Boon ve 1 Bane sahibiyseniz; bu zarlar birbirlerini nötrler. Yani sonuç olarak 1 Boon sahibi olursunuz.

Insanity (Delilik)

Bazen maceralar çok korkunç olabiliyor. Kara büyüler, arkadaşlarının acı içinde can vermeleri, vahşice katledilmiş masum insanlar ve dünyamızda surete bürünmüş şeytanlar ile karşılaşmalar… Karakterlerimizin akıl sağlığını zorlayan bu durumlarda kimi zaman öyle trajediler yaşanıyor ki; tek kurtuluş delirmek oluyor.

Genel olarak çoğu karakter 0 “Insanity” ile başlar. Yukarıda bahsedilen gibi durumlar yaşandığında ise Will Challenge Roll atılır. Gelen sonuç başarısız ise 1 Insanity puanı kazanılır. Bu puan kazanıldığında karakter “Frightened” olur. Toplam insanity puanı kadar tur bu halde kalır. Frightened olan karakter, Attack ve Challenge Roll durumlarını 1 Bane ile gerçekleştirmeye çalışır. Eğer insanity puanınız Will Attribute puanınıza eşit olursa: “Madness (Çıldırma)” durumu gerçekleşir. Kitapta tablosu bulunan “Madness” durumu yaşandığında; kalp krizinden ölebilirsiniz bile. Anlık veya kalıcı etkileri olan bu delirme durumu belki de karakterler için bir rahatlama noktasıdır, çünkü Madness gerçekleştikten sonra 1 tane 6’lık atılır ve sonuca Will modifier eklenir. Gelen toplam sayı kadar Insanity puanı düşürülür (minimum 1). Düşürülür ki bir dahakine daha iyi delirelim. Tabii Insanity puanını düşürmek için tek yol delirmek değil.

Quirks (Gariplikler)

Oyun içinde karakterimizin yaptığı rol kalıcı bir etki bırakabilir. Bir fobi, bir davranış vb. Direkt olarak yaptığımız role etkileyecek bu durumları oyun yöneticiniz kabul ederse; “Quirk” kazanmış oluyorsunuz ve 1 tane 6’lık zar ve Will modifier kadar Insanity kaybediyorsunuz. Quirk kazanma durumları için Insanity kazandığımız durumlarda yaptığımız rollere dikkat çekilmiş.

Corruption (Yozlaşma)

Kötülük, bu topraklarda oldu bittiye gelmiyor. Ruhlara yapışan kara lekeler sadece cehennemin derinliklerinde ruhlardan kazınabiliyor; ancak, sonuçları sadece cehennem ızdırabı değil. Lekelenen sadece ruh değil. Bazen, halen daha hayatta iken bile bu lekeler vücudumuza yapışıyor.

Yapılan her ciddi kötülük veya kötülüğün yolunda yapılan hareketler karakterimize “Corruption (Yozlaşma)” puanı ekliyor. Bir masumu katletmek, birinin kendi çabalarıyla edindiği serveti çalmak, Necromancy ve yasaklı büyüler çalışmak gibi hareketler bu puanları kazanmamıza ön ayak oluyor. Hangi hareketinizde bu puanı kazanacağınız oyun yöneticinize kalmış. Puanların artması halinde başınıza bir çok iş geliyor. Bunun için oyun kitabında bizlere iki tane tablo sunulmuş. İlk tabloda Corruption puanlarımızın toplamlarının başımıza açtığı işleri görüyoruz. Mesela 9 ve üzeri puana sahipken, “Incapacitated (Bitkin)” (kısaca savaş sırasında 0 hp ye düşmek) olduğumuz gibi ölüyoruz, geri diriltilemiyoruz ve ruhumuz cehennemde hapis oluyor. İkinci tablo ise “Mark of Darkness” (Karanlığın İzi) tablosu. Bu tabloda henüz hayattayken lekelenirsek, ne gibi lekeler olabileceğinden bahsediyor. Bu lekelenme durumu ise şu şekilde oluyor: Her Corruption puanı kazandığımızda 20’lik zar atıyoruz, gelen sayı bizim şuanki Corruption puanımızdan az ise lekeleniyoruz. Örneğin: Hali hazırda 2 Corruption puanı olan karakterlerden biri, masum birinin canını aldı. Bu hareketi sonucunda Corruption puanı kazandı ve toplamda 3 Corruption puanı oldu. 20’lik zar atıldı ve sonuç 2 geldi. Yani total Corruption puanından düşük geldi: Lekelendi. Peki nasıl bir leke oluştu? İkinci tablo açıldı ve oyuncu yeniden 20’lik attı. Gelen sonuca göre; karakterin burnu çürüyüp koptu, kopan yer bir krater halinde kaldı ve siyah, kanlı bir mukus akar hale geldi. Buradaki bu leke iyilerden bir tanesi, gerisini siz düşünün. O kadar üzülmeyin, bu puanlar kazanılabildiği gibi kaybedilebilir de; tövbe etmek ve hayatının geri kalanını iyiliğe adamak bu puanların azalmasını sağlayacaktır.

Bu yazımızda karakter yaratırken kullanmamız ve dikkat etmemiz gereken öğelerden ve oyun devamında karşımıza çıkabilecek olan mekaniklerden bahsettim. Bir sonraki yazımızda “Karakter kağıdı nasıl yapılır?” sorusunu -bu yazıdaki bilgileri kullanarak- cevaplayacağız. Soru ve görüşleriniz için lütfen Discord kanalımıza geliniz.

Bir Cevap Yazın