[RPG NEWS] Unearthed Arcana: Prestige Classlar ve Rün Büyüsü

Dungeons & Dragons: 5th Edition’a prestij sınıf sistemi deneniyor!

Uzun bir zamandır sessiz kalan ve bu sessizliğinde topluluk forumlarının fişini çeken Wizards ekibi, D&D başlığındaki sessizliğini 5 Ekim’de yayınladıkları yeni Unearthed Arcana fasikülüyle bozdu! Bu fasikül içerisinde çoğu kişiyi, özellikle de beni şaşırtan bir mekanik bulunuyor: Prestige Class.

Bilmeyenlere anlatayım, Prestige Class dediğimiz olay, temel bir sınıf seçip karakterinizi o sınıfta güçlendirirken belli bir uzmanlığa yönelerek o konuda birtakım özellikler edinmenizi sağlıyor. Prestige Class seçmek çok kolay değildir, çünkü her birinin farklı gereksinimleri vardır. Karakterinizi de ona göre hazırlamanız gerekir. Bu özellik D&D 3.x versiyonunda çokça (ve çokça ve çokça…) karşımıza çıkmakla birlikte hem karakterlerin hem de tüm oyunun geniş bir çeşitliliğe ulaşmasına imkan vermekteydi.

D&D 5E’nin en sevdiğim yanlarından biri temel sınıfların kendi içlerinde archetype’lara ayrılması ve bu sayede Prestige Class gereksinimini ortadan kaldırmasıydı. Bu güne kadar. Açıkçası bunlar sadece konsept denemelerinden mi ibaret yoksa yeni kitaplara ön hazırlık mı bilmiyorum ama eskiye fazla benzeteceklerse 5E çıkarmak yerine eski versiyona yeni kitaplar çıkarmaları daha iyi olurmuş. Neyse.

Şimdi biraz fasiküldeki anlatıma değineyim. Prestige Class kısmı yukarıda kabaca özetlediğim şeyi açıklıyor. En az 3. seviyeye ulaşmış olmak gerekliymiş. Güzel de zaten her sınıf 3. seviyede (istisnalar hariç tabi) archetype kazanarak kendince özelleşiyordu? Sanırım daha iyi bir yorum için yeni Prestige Class’ların gelmesini beklemek daha doğru olacak. Öyleyse bir sonraki sürprize geçelim: Rune Scribe.

Rune Scribe, 5E’nin ilk Prestige Class’ı. Beraberinde de Rune Magic diye bir olay getiriyor. Bu sınıfı seçebilmek için beş farklı gereksinim var: Dexterity 13 olacak, Intelligence 13 olacak, Arcana’ya yetkinlik olacak, karakter en az 5. seviye olacak ve karakterin gerçekleştirmiş olması gereken özel bir görevi olacak. Bunların hepsi sağlandığı vakit karakter Rune Scribe olmaya başlayabilecek. Tabi bu mevzunun da bazı kuralları var. Eğer PC seçtiyseniz kendinize bir usta bulmak zorundasınız ve yeni bir usta bulamadıkça da ustanızın PC seviyesini geçemiyorsunuz. Bir de sınıfın özelliklerine bakalım:

Rune Lore: Rünlerin gücünü algılamayı ve rün kullanmakta uzmanlaşmayı ifade eden bir özellik. Dört tane Master Rune var zaten, bunların ilkini siz buluyor ve nasıl kullanılacağını öğretecek olan ustaya götürüyorsunuz. Kabul ederse eğitiminiz başlıyor ve ilk seviyenizde bu rünü kullanabilecek dereceye ulaşıyorsunuz. Tabi olay bununla bitmiyor.

Runic Magic: Elinizdeki rünün gücünü büyülerinizle birleştirebiliyorsunuz. Bunun yanı sıra Rune Scribe olmak size büyü slotu da veriyor ama büyü yapma becerisi vermiyor. Büyü yapabilen bir sınıftan geliyorsanız da o toplamda o sınıfta kaçıncı seviyeye geldiyseniz büyüleriniz o miktarda kalıyor ama slotlarınız total seviyeye göre artıyor. Örneğin Rune Scribe 4/Wizard 6 karakteriniz var. Hazırladığınız büyüler ve büyü kitabınız 6. seviyeye kadar olacak ama büyü slotlarınız 10. seviyeymişsiniz gibi olacak.

Runic Discovery: Çalışmalarınız sayesinde ender bulunan rünlerin güçlerini bir şekilde kullanabiliyorsunuz. Bunun için o rünün Master Rune’üne ihtiyacınız da olmuyor. Zaten dört tane rün var, tam sınıf boşta kalmasın diye tasarlanmış. Bu özellik size üç kere geliyor, bir de ilk rününüzü ele alırsak toplamda dört rün öğrenmiş oluyorsunuz. Aslında bununla güzel Diabloculuk oynanır.

Living Rune: Rünler de yaşamın bir parçası ve rünlerle bağ kurmaya başlayınca onların büyüsel gücünden etkileniyorsunuz. Bu da size long rest bitiminde ya iki statınıza +1 ya da bir statınıza +2 vermenizi sağlıyor. Her long restin sonunda seçimlerinizi değiştirebiliyorsunuz.

Rune Mastery: Rünik büyü üzerindeki kontrolünüz daha da güçleniyor, bu sayede taşıdığınız rünlerden birini “attunement” sınırına saymıyorsunuz. (Not: Üzerinizde taşıyabileceğiniz büyülü eşyaların bir limiti var.)

Özellikler kaba halleriyle böyle. Geriye kalanı için PDF dökümanına gözatmanızı öneriyorum. Eğer Rune Magic ile ilgili daha fazla döküman çıkarsa, onu ayrı bir başlık altında inceleyeceğim.

4 thoughts on “[RPG NEWS] Unearthed Arcana: Prestige Classlar ve Rün Büyüsü

  1. Açıkçası Enworld forumlarında 4 gündür çok tartışılan bir konu.

    Benim şahsi düşüncem, prestige class 3.x ed. gibi olmayacağı yönünde. Zaten başlıca sınırlıyan faktör max. lvl (şu an için – ki artacağını sanmıyorum) 20 olması. Getirisi kadar götürüsüde olabilen bir unsur.

    Subclass olarak çıkarmaya devam etselerdi daha iyi olabilirdi diye bir düşünce oluştu kafamda. Daha sonra fark ettimki, belli bir class a bağlı kalmadan özellikli bir yapısı olması sebebiyle subclass olmaktan çıkartıyor ve bütün classların alabilmesinin önünü açıyor. Ayrıca RP sel öğe gereksinimi de her önüne gelenin almasını engelliyor.

    Kısacası farklı bir şey deniyorlar öncekinden…

    1. Evet aslında çok işlevsel olup birbirine benzeyen farklı özelliklerdeki sınıfların ortak noktaları şeklinde dışa vurulabilecek bir teknik, yine de şöyle bir sıkıntı var:

      3.X’te prestige class alması zorunlu olan temel sınıflar var, mesela wizard. Neden? Çünkü adam wizard olduğu vakit büyüleri dışında Scribe Scroll ve Summon Familiar dışında bir halt almıyor. Onun yerine 5E’de her sınıf neredeyse her seviyede yeni bir özellik ediniyor. Bunun yanı sıra 2. veya 3. seviyede archetype seçip “zaten” kendini bir alanda geliştirmeye çalışıyor. Eğer bu iş böyle gidecekse her prestige class yanında farklı bir mekanik getirecek, daha 5E için kırılamayan ön yargılar varken içerik şişmeye başlayacak. Bunlar hep sıkıntı.

      Bir de, adamlar Unearthed Arcana başlığı altında birbirinden çok farklı dökümanlar yayınladı. Yeni bir kural kitabı veya mevcut kitabın değiştirilmiş, düzenlenmiş versiyonu (3.5e gibi) çıkacak olursa karşımıza nelerin geleceğini bilemeyiz bile.

      Uzun lafın kısası, temeller dengesizken prestige class muhabbetlerine girmelerini çok sağlıklı bulmuyorum ama denenmeli tabi, işe yarayacaksa ve herkes memnun kalacaksa neden olmasın?

      1. “Daha 5E için kırılamayan ön yargılar varken içerik şişmeye başlayacak. Bunlar hep sıkıntı.”

        Buna sözüne kesinlikle katılıyorum. Yalnız ben Unearthed Arcana ile yaptıkları şeyleri de taktir ediyorum. Sonuçta Unearthed Arcana adı altında yayınladıkları şeyler çalışma amaçlı ve insanlar denesinler, yorumlarını alalım şeklinde ilerliyor. Kısacası oyuncu/dm fikirlerini alıyorlar. (bkz. 09.10.2015 tarihinde bir önceki Unearthed Arcana da yayınladıkları ranger için geri dönüş istediler).

        Unearthed Arcana official olarak eklenen şeyler değiller. Sadece çalışma üzerine.

        Ayrıca şu ana kadar Unearthed Arcana altında yayınladıkları ve official olarak yayınlanan/yayınalancağı garanti olan bir tek Swashbuckler oldu (SWORD COAST ADVENTURER’S GUIDE da geliyor).

        Açıkçası ilk prestige class çıktığında seninle aynı şeyi düşündüm. Sonra durumun normalden biraz daha farklı olduğunu gözlemledim. Yabancı forumlardaki yorumları da okuduktan sonra – ki herkes 2’ye ayrılmış durumda bu konuda- farkettim ki insanlar yeni şeyler istiyor. Wizards da uğraşıyor. Ama senin de belirttiğin gibi insanların daha ön yargıları tamamen kırılmadı. Ama wizards’ta insanların ön yargılarının kırılmasını beklerse çok fazla zaman kaybetmiş olmaz mı?

        Şahsi fikrim Unearthed Arcana altında bir şeyler çalışmaları ve bunun insanlara paylaşarak feedback almaları güzel bir durum. Zamanla herşeyi göreceğiz.

        (Dipnot: Bu durumun paralelinde yabancı forumlarda tartışılan bir diğer husus, production’ın yavaş olması veyahut 2 den fazla göstermemeleri. İnsanların bir kısmı bunu eleştirirken bir kısmı da bunun iyi olduğunu söylüyor. Wizards ta özellikle bu şekilde bir politika izlediklerinide beyan etmiş zaten. Sebebi ise daha fazla araştırma ve feedback alıp, insanların isteklerine göre hareket etmek ve 3.X’te yapılan hatayı tekrarlamamak – çok fazla kaynak çıkartıp insanları birden boğmayalım. Herşey sırayla tadında olsun durumu)

        1. Unearthed Arcana işleyiş bazında oldukça mantıklı bir metot, yalnız versiyonun temeli tam oturmuş değil. Adamlar “ranger güzel olmamış” diye feedback veriyorlar mesela ki ranger düzenlemesi ile ilgili olan yazımda ifade etmiştim aslında sınıfın sustain damage olarak başarılı olduğunu. Temel içeriği sabitlemeden yeni içerik üretmelerini pek tasvip etmiyorum doğrusu. Modern Magic fasikülünü denedim mesela, ne tür bir ortamda kullanabileceğim ve oyuncuya encounter olarak ne çıkarabileceğim konusunda bir şey yazmıyordu. Kendim üretmek zorunda kaldım, olduğu kadarıyla yetindik. Belki daha geniş içerikli PDF’ler yayınlamaları daha başarılı sonuçlara olanak sağlar.

          Prestige class ileride gerekli olabilir, ancak, base class çeşitlemeleri, belki yeni bir setting oluşturmak gibi şeyler daha işe yarar bir uğraş olur gibime geliyor. Çevremdeki çoğu kimse Alchemist görmek istiyor oyunda. Ben de baştan yaratılmış ve detaylarını takip edebileceğim, takip ederken de sıkılmayacağım bir D&D dünyası görmek istiyorum doğrusu.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir