Paws and Claws RYO İncelemesi

Paws and Claws Rol Yapma Sistemi İncelemesi

Aubrey Massey tarafından Kickstarter projesi olarak başlatılan Paws and Claws rol yapma sisteminin erken erişim aşamasındaki kural kitabı şu anda ücretsiz olarak erişilebilir durumda. Fate Core sisteminden beslenen ancak üzerine yenilikçi ögeler de koyan Paws and Claws sistemi fantastik bir orta çağ dünyasında daha özgür rol yapma seçeneklerini strateji kurmak için harcanan uzun düşünme sürelerinin önüne geçiriyor.

Zengin ve geniş ormanları, çağlayan ırmakları, kralların tahtlarından bile görkemli dağları ve dilediğiniz zaman uzanıp rahatlayabileceğiniz sakin düzlükleri ile Wudlind diyarlarının her köşesi canlılıkla ve canlılığın getirdiği ayrı kültürler ile dolu. Bu diyarlardaki yolculuğunuz sırasında asilzadeleri eğlendiren maharetli bir tilki, Wudlind sakinleri arasında yardıma ihtiyacı olanlara el uzatan cesur bir porsuk veya hayallerinin peşinden koşan avare bir samur ile karşılaşırsanız kendinizi özgürlüğün sıcak kollarına teslim etmekten korkmayın.

Redwall roman serisinden beslenerek tasarlanmış olan Wudlind henüz çok yeni bir evren. Bu evrenin tarihine geçecek sayısız destan, cesur maceracılarını bekliyor. Oyunun dünyasını ve atmosferini tanıdıkça Armello ve Tooth and Tail esintileri de hissedeceğinize eminim.

Irklar

  • Badger (Porsuk): Gururlu ve yalnız yaşamlar sürmeleriyle bilinirler. Onurlu yaşamın peşinde koşarlar ve mücadeleden kolay kolay kaçmazlar.
  • Fox (Tilki): Göçebe yaşantılarıyla tanınırlar. Wudlind diyarlarında bilinen bir toplu tilki yaşam alanı bilinmemektedir. Çoğunlukla sanat, ticaret ve eğlence gibi alanlarla ilgilenirler.
  • Hare (Tavşan): Eğlenceyi kovalamaya bayılırlar. En büyük zevkleri yemek, içmek ve yüksek sesle şarkı söylemektir.
  • Hedgehog (Kirpi): Fiziksel özelliklerinin iç dünyalarını yansıtmadığı kesin. Kendi türlerine ve yaratımlarına düşkündürler.
  • Mouse (Fare): Tüm ırklar arasında en yaygın olanları. Köle olarak geçirdikleri yılların ardından özgürlüklerini kazandılar. Pek çoğu başkalarının da aynı acıları yaşamaması için uğraşıyor.
  • Otter (Samur): Tüm diyarlardaki en iyi yüzücülerdir. Denizcilikle ilgili işlerinin yanında şarkı söylemeyi de çok severler.
  • Rat (Sıçan): Diğer ırklara kıyasla çok daha yapılıdırlar. Aileleri ile değil omuz omuza dövüştükleri kişiler ile yakın bağlar kurarlar.
  • Squirrels (Sincap):Kuşlarla birlikte ağaç tepelerini yuva edinmişlerdir. Kendi aralarında süregelen bir mücadele vardır. Kendilerini diğer ırklardan üstün görürler.
  • Weasel (Gelincik): Eskiden çok görkemli olduğuna inanılan krallıklarına dair bilgileri araştırmak için yer altında antik şehirler ararlar ve kazı alanları arasında seyahat ederler.

 

Hünerler

  • Alchemist (Simyacı): Bu zanaatın ustaları işlerine yarayacak materyalleri toplamayı yalnızca iksir hazırlamak için bırakırlar. Destansı bir macerada yaratıcılığını konuşturabilen bir simyacı ölümü bile aldatabilecek kadar güçlü karışımlar hazırlayabilir.
  • Cook (Aşçı): Tecrübeli aşçılar bilir ki en önemli öğün, son öğündür. Bir aşçı olarak yeteneğinizi konuşturabileceğiniz en önemli anlar ateşin başında partinizle ettiğiniz sıcak sohbetlerin yanında kaynattığınız sıcak yemekler olacaktır. Yaklaşan tehlikeleri ön görmeye çalışarak hazırladığınız yemekler yolculuğunuzda size eşlik eden dostlarınızın kolaylıkla zorlu görevlerin üstesinden gelmesini sağlayabilir.
  • Healer (Şifacı): Zorlu görevler zorlu kişiler gerektirir. Şifacılar kendilerini başkalarına yardım etmeye adamış saygın ve güvenilir kişiler olarak bilinirler. Saygınlıkları yaptıkları işin kıymetinden ve sayılarının azlığından kaynaklanır. Şifa büyülerini başarıyla gerçekleştirmek için keskin bir zekaya ihtiyaç duyarlar. İyileştirdikleri kişilerin maruz kaldığı vahşet onların da zihinsel durumunu etkiler.
  • Hunter (Avcı): Her yeni av, yeni tecrübe demek. Avcılar doğa hakkındaki tecrübelerine bel bağlayarak avlarının izini sürer, kurulan tuzakları erken fark edip onları etkisiz hale getirirler. Tüm bunları yaparken de duyularının keskinliği ile gurur duyarlar. En ufak bir çıtırtı, kan lekesi veya sıradan gözlerin göremediği uzaklıklar onlar için büyük resmi ortaya çıkaran ipuçlarıdır.
  • Scholar (Bilim İnsanı): Pratikte başarı yakalayabilmek için teoriyi çalışmak gerekir. Bu alanda uzmanlaşmış kişiler mantık hatalarını, konuştukları kişilerin psikolojisini veya düşmanlarının savaş stratejilerini analiz eder ve çözüme ulaşacak önemli kararları kısa sürede alabilirler. Vahşetin geride bıraktığı yıkım ile karşılaşanlar genellikle pasifist kişilikler kazanırken yıkımdan keyif alanlar saygınlıktan uzak hayatlar yaşarlar.
  • Scoundrel (Üçkağıtçı): Düşmanlarının zayıflıklarını ortaya çıkarırken ve onları çaresizlik içinde kıvranırken izlemekten zevk alırlar. Gölgeleri dost bilirler ve kandırma sanatlarında uzmandırlar. Şaşırtıcı bir şekilde hepsinin buluştuğu ortak nokta asla adil dövüşmemeleridir. Suçla dolu yer altı dünyasına alışkındırlar.
  • Warrior (Savaşçı): Bir kılıç ve bir kalkan taşımak kimseyi cesur yapmaz. Bunu korkuyu yakından tanıyan savaşçılar kadar iyi kimse bilemez. Savaş alanında ne kadar iri kaslarınız olursa olsun en az demir kadar sağlam bir iradeniz yoksa kılıçlar ve kalkanlar yalnızca kaçarken arkanızda bırakacağınız değersiz nesnelerdir. Ve herkes bilir ki tüm büyük maceralar savaşçıların tanışmasıyla başlar.
  • Wildbeast (Vahşi): Wudlind sakinlerinin hepsi yırtıcı içgüdülerine karşı koyup modern yaşamlar sürmüyor. Bu vahşiler için rakiplerinin sayı üstünlüğüne sahip olması yalnızca daha büyük bir eğlence anlamına gelebilir. Her ne kadar akademik eğitimden uzak kalsalar da bu onların zorlu yaşam koşullarıyla mücadele edebilmesi için engel değil. Büyük silahları maharetle kullanan iri yarı birinin ne kadar yaratıcı ve kıvrak bir zekaya sahip olduğuna şaşırmak yapılacak son hata olur.

Sayılar, Sayılar Ne Anlama Geliyor?

Temelde Fate Core sisteminden beslenen Paws and Claws sistemi kendince yenilikçi adımlar atmış. Honor(onur) and Infamy(kötü şöhret) bu özgür dünyada aldığınız ahlaki kararların ve fedakarlık gerektirebilecek seçimlerin karşılığını alacağınızı garanti eden bir sistem. Bu sistem ile kazandığınız unvanlar gelecekte Oyun Yöneticisi tarafından kontrol edilen karakterlerin size karşı yaklaşımında küçüklü büyüklü farklar yaratacak.

Oyunun bir başka temel ve yenilikçi sayılabilecek mekaniği ise Status Die. Kural kitabının girişinde oyunun bir 3d6 sistem üzerinden tasarlandığı söyleniyor. Bu üç zarlı sistemin ise aslında iki tanesini fiziksel olarak kullanıyoruz. Üçüncü ve fiziksel olmayan Status Die oyunda başımıza gelen pozitif veya negatif olaylardan etkilenen değişken bir zar. Uyuyup uyandığınızda 3 değerine sabitlenen bu zar Oyun Yöneticisi’nin denetiminde ve deneyimledikleriniz ışığında artıyor veya azalıyor. 6 değerine ulaşmak cesaretle dolmanızı ve dolayısıyla becerilerinizde daha faydalı sonuçlar elde etmenizi sağlayabiliyorken 1 değerine ulaşmak karakterinizi çaresizlik içinde kıvrandığı durumlara sürükleyebiliyor. Status Die aslında bir yandan karakterinizin ruh halini yansıtarak rol yapmanız için bir referans görevi de görüyor.

Karakter Kağıdı

Henüz çok erken bir aşamada olan kural kitabının sonunda bulunan karakter kağıtları tasarımdan yoksun. Oyun boyunca aklınızda tutmakta zorlanabileceğiniz bilgileri kaydetmek için kullanabileceğiniz karakter kağıtları, karakterinizin derinliğini yansıtabilecek kadar detaylandırılmamış. Karakter kağıtlarının karakterinizi yaratırken belirlediğiniz hünerlere göre ayrılmış olması da farklı bir yaklaşım olmuş. Tabii bu durum oyunun ilerleyen aşamalarında değişebilir.

Bir Fare Bir Porsuk ve Bir Sincap Bara Girerler

2D6+StatusDie+Değişkenler=Sonuç

Oyun boyunca yapacağınız sonuç hesabı bundan pek öteye gitmeyecek. Zar hesaplamalarının bu şekilde basitleştirilmesi zaten oyunu özgürlükçü kılan başlıca etmenlerden.

Sonuçlarımızın ne anlama geldiğini saptamak da oldukça basit. 10 ve daha küçük sonuçlar otomatik olarak başarısız sayılıyor ve mevcut durumunuzu daha zora sokuyor. 11-14 aralığı başarılı bir sonuç ancak yine de zarar almanıza sebep olabilir. 15-18 aralığı işi başarıyla tamamlamanızı ve minimum zarar almanızı veya hiç zarar almamanızı sağlayabiliyor .19 ve üzeri sonuçlar otomatik başarı sayılarak başarınızın yanında durumunuzu da iyileştiriyor. 3d6 ile nasıl 19 ve üzeri sonuç alabileceğini merak edenleri aydınlatmak adına, bazı yetenekler (aşçı yemekleri, simyacı iksirleri, assist komutu gibi) ve ırkınızın özellikleri (porsukların fiziki özelliklerine +1 alması gibi) doğrultusunda elde edebileceğiniz sonuç zarlarınızın fiziksel sınırını aşabiliyor.

Wudlind dünyasını tanımak ve bu dünya ile uyumlu maceralar hazırlamak istiyorsanız ne yazık ki henüz sınırları çizilmiş derin bir dünya sizi karşılamayacak. Kural kitabı dahilinde Akademi’ye ve antik Gelincik krallığına dair bilgi kırıntıları bulunsa da bunlardan ne kadar faydalanacağınız size kalmış. Sonuç olarak yaratacağınız maceradaki her detayı tasarlamak Oyun Yöneticisi’nin sorumluluğunda. Yine de kitabın sonundaki düşmanlar kısmını referans olarak kullanmak bir nebze olsun kolaylık sağlayacaktır.

Son Sözlerim

Paws and Claws özetle Ortaçağ’da kılıç kalkan büyü mantığıyla işleyen ancak konuşan hayvanlar ve fantastik zanaatlar ile süslenmiş bir rol yapma oyunu. Sistemin kendini en çok öne çıkaracağı nokta ekibinizle ateş başına oturduğunuz, bir yandan kendi hünerlerinizi konuşturup bir yandan da ekibinizle sohbet edebileceğiniz kamp vakitleri gibi duruyor. Henüz erken bir aşamada olduğu için daha fazlasını söylemek zor. Ancak eğer rol yapma oyunlarına arkadaşlarınızı da bulaştırmak istiyorsanız çok ideal bir oyun bulmuş olabilirsiniz.

Paws and Claws evreninde geçen If You Give a Mouse a Dagger isimli podcast serisine buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz. Bu evreni daha yakından tanımak ve potansiyelini ölçmek isterseniz çok iyi bir alternatif.

Pawns and Claws kural kitabına resmi kaynağından ve ücretsiz olarak buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.