MTGA: Temel Kurallar

Deste ve maç kuralları!

Herkese merhaba!

Önceki MTGA yazısında kart anatomisinden ve kart türlerinden bahsetmiştim, şimdiyse temel kuralları anlatacağım.

Destesiz Oynanmaz!

Oyuna başlamak için öncelikle güzel bir destenizin olması gerekir. Güzel bir deste, size kısa zamanda maç kazandıran destedir; ama, en güzel deste, oynamaktan keyif alacağınız dengeli bir destedir! Bu dengeyi kurmadan önce bilmeniz gereken bazı detaylar var:

Land: Destenizin “Land base”i, yani diğer kartları oynamanızı sağlayan mana kaynaklarının dizilimini doğru hazırlamak gerekir. Bir destede (draft değilse) minimum 60 kart bulunur. Bu sebeple land – spell oranını güzel bir şekilde kurmak her şeyin önündedir.

Creature/Spell Oranı: Land base destenizin çalışma hızını ve temel dengesini belirlerken, bu oran ise oyun metodunuzu belirleyecektir. Desteler, farklı oyun metotları üzerine kurulabilir ve oyun metotlarının çoğu da her renkten sağlanabilir; ama, temelde bilinen 3 metot ve bu metotlara en elverişli kartlarla hazırlanan desteler, başlangıç olarak işinize yarayacaktır.

  • Aggro: Adından da anlayacağınız gibi agresif bir oyun metodu üzerinedir. Yaratık sayısı fazladır ve “mana cost”u düşük birçok yaratıkla birlikte az sayıda “bitirici” yaratık barındırır. Küçük yaratıklar sahayı tutarken büyük yaratıkların gelişine zemin hazırlarlar. Büyüler çoğunlukla yok etme ve yaratıkların önünü açma üzerinedir.
  • Control: Kontrol desteleri rakibe kart oynatmamak ve bitirici stratejiyi olabildiğince erken uygulamak üzerinedir. Sahadaki yaratıkları yok etmek, büyüleri Cancel veya Negate tarzı counterspell kartlarıyla engellemek ve az sayıdaki iş bitirici kartlarını güvenle sahaya inmek üzerine bir strateji takip ederler.
  • Mid-range: Aggro ve Control destelerinin orta noktası diyebileceğimiz bir metottur. Küçük yaratıkları vardır ve savunmasız durumda bir Aggro destesi kadar can sıkabilir, counterspell kartları vardır ve zaman zaman bir kontrol destesi gibi kendini savunabilir. Tabi hangi stratejinin ne zaman çalışacağı her zaman belli olmaz.

NOT: Sadece basic land kartlarından destenize istediğiniz kadar koyabilirsiniz ve diğer kartlardan aynı isimde olanlardan en fazla dört tane bulunabilir. Legendary kartların aynı isimde olanlarından yalnızca bir tanesi sahada bulunabilir. Kart oyunlarına alışık

Oyun Kuralları

Şimdilik, elinizde oynanabilir bir deste olduğunu varsayıyorum. Deste hazırlama detaylarına sonra değineceğiz.

Başlarken: En az 60 karttan oluşan destemizi öncelikle karıştırıyoruz. Ardından ilk kimin başlayacağı belirleniyor. Biz başlıyoruz diyelim. 7 kart çekiyoruz. Başlangıç elimize baktığımızda iki seçeneğimiz var: ya “keep” deyip kartları tutuyoruz ya da “mulligan” diyoruz ve elimizi destemizle karıştırıp 6 kart seçiyoruz. Sonra diğer oyuncu 7 kartını seçiyor, beğenmezse mulligan yapıyor. Her mulliganda 1 kart daha az çekiyoruz ve hiç kart çekemeyene kadar devam edilebilir. Mulligan yapma hakkını kullanan kişilerin Scry 1 yapma hakkı olur, yani destenin en üstündeki 1 karda bakabilir ve isterse destenin en altına koyabilir. Normalde Scry bir kart mekaniğidir ama Tarkir setiyle birlikte böyle bir kural geldi. Neyse.

Upkeep: Kart çekmeden önce, “upkeep”te işleyen mekaniklerin çalıştığı ve tapli kartların düzeldiği fazdır. Başlangıçta hiç kart olmadığı için ilk başlayanın turunda gözardı edilir.

Draw: Destenin üzerinden 1 kart çekilir. Bu faz da ilk başlayanın turunda gözardı edilir.

Main 1: Sahaya land inmemişseniz 1 tane land inebilirsiniz. Mananız yettiği kadar creature, instant, sorcery, enchantment, planeswalker ve/veya artifact kardı kullanabilirsiniz. Creature kartları sahaya “summoning sickness” ile gelir, yani “haste” keywordüne sahip değilse direkt saldıramaz. Land dışında oynayacağınız her kart, karşı tarafa bir instant veya kart özelliği kullanma hakkı doğurur.

Combat: Main 1’de mana havuzunuzda kullanılmamış manalar silinir. Saldırı yapacak yaratıklarınızı seçersiniz ve o yaratıklar taplenir. Ardından iki tarafın da büyü kullanma hakkı doğar. Combat fazında yalnızca yaratık özellikleri ve instant büyüleri kullanılabilir. Ardından karşı taraf, eğer arzu ederse yaratıklarıyla savunma yapabilir. Savunmadan sonra tekrar büyü ve özellik kullanma hakkı doğar. Ardından da hasar verilir. Hasar vermeye bloklanan yaratıklarla başlanır. Ölenler ölür, kalanlarla devam edilir.

Main 2: Eğer Main 1’de land inmemişseniz combat sonrasında inebilirsiniz. Açık landleriniz varsa yeni bir mana havuzu oluşturup elinizdeki kartları kullanabilirsiniz.

End: Tur sonunda, yapılacak hiçbir şey kalmadığında son kez karşı tarafa instant veya yaratık özelliği kullanma hakkı verilir, ardından tur biter ve rakibin upkeep fazı başlar.

ÖNEMLİ: Stack

Stack dikkat edilmesi gereken bir mevzudur. Kartların çözülmesi olayına stack denir. Cevap olarak kullanılan her kart veya özellik stack’te üst üste birikir. Stack, alttan üste birikir ama üstten alta doğru çözülür. Şöyle bir örnek verelim:

A oyuncusu Seekers’ Squire kullanacak diyelim. B oyuncusu cevap olarak Essence Scatter kullanıyor. Buna karşılık A oyuncusu Cancel kullanarak cevap veriyor. B oyuncusu, Cancel büyüsünün çözülmesine müsaade ederek Essence Scatter’ı yakabilir, ama Cancel çalıştıktan sonra bir Essence Scatter daha kullanabilir. Seekers’ Squire stackte en altta olduğu için ona çözülme sırası en son gelir ve stack o vakte kadar arttırılabilir. Eğer ikinci Essence Scatter işlerse Seekers’ Squire sahaya inemeden graveyarda gider.

Temel kurallar bu şekildedir. Merak ettiğiniz detayları yorum olarak sorabilirsiniz. Bir sonraki anlatımda deste yapma inceliklerine değineceğim.

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.