John Carter of Mars RYO İncelemesi

John Carter of Mars RYO İncelemesi

John Carter Rol Yapma Oyunu İncelemesi

Herkese merhaba!

Bu yazıda sizin için John Carter of Mars serisi için hazırlanmış rol yapma oyun sistemini tanıtacağım ve inceleyeceğim.

Öncelikle şunu söylemem gerekiyor ki, 2012’deki sinema filminden önce John Carter adını duymamıştım. Film çıktığı zaman arkadaşlarımla gitmiş ve beğenmiş olduğum dışında hatırladığım tek şey, düzenli olarak gittiğimiz kafenin garsonlarından birinin sürekli olarak John Carter muhabbeti açmaya çalışmasıydı. Rol yapma oyununun çıkışını duyduğumda “Neymiş bu acaba?” diyerek biraz araştırınca ortaya 1912’de ilk basımı gerçekleşmiş olan 12 kitaplık bir seri ve çizgiromanlarla karşılaştım. İşin ilginci, Barsoom romanları olarak çıkan bu serinin yazarı aynı zamanda özellikle Disney sayesinde popülaritesini yükselten Tarzan karakterinin de yaratıcısı Edgar Rice Burroughs. Seri başta Under the Moons of Mars ismiyle 1912’de piyasaya çıkıyor, ardından 1917’de bir roman olarak derlemesi yapılıyor ve uzun bir serüven başlıyor.

2012’deki film, 1917’de roman olarak basılan ilk kitap A Princess of Mars hikayesini ele alıyor. Yapımcılar özellikle “John Carter of Mars” ismini kullanmak istememişler, çünkü John Carter’ın hikayesinin başlangıcını ele aldığı için fazla kahramansı göstermek istememişler. İlginç bir tercih olmuş.

Hikaye, Virginia’lı John Carter’ın bizim Mars olarak bildiğimiz, aslında (hikayeye göre) adı Barsoom olan gezegenin kahramanı oluşunu, bu sırada sosyal sıkıntılar ve romantizm içeren sınavlardan geçişini ve bunun dışında da bambaşka bir dünyayı keşfetmenin heyecanını sunuyor. Bakalım rol yapma oyunu bize neler sunacak…

JCOM Dünyası

Son zamanlarda piyasada sıkça karşılaştığımız “sistem ve dünyanın iç içe oluşu” durumunu gördüğümüz başlıklarla incelememiz başlıyor. Dört bölüme ayrılmış onyedi başlık ve yatay tasarımıyla ilgi çeken, ama kitaplığınızda düzen istiyorsanız basım şekli yüzünden pek de hoşnut olmayacağınız bir görünüme sahip. Neyse, bunlara çok takılmıyoruz ve “Barsoom’a Hoşgeldiniz!” diyerek bizi karşılayan ilk bölüme bakarak oyunun geçtiği dünya hakkında bilgi sahibi olmaya çalışıyoruz.

Kitap bize yazar ve romanlar hakkında kısa bir bilgi verdikten sonra dünyayı tanıtmaya başlıyor. İçinde kendi kültürü, kendi tarihi, hayvanları, bitki örtüsü ve topluluklarıyla başlı başına özgün bir dünya! Tabi bunun getirisi olarak da kendine özgü bazı terimleri var. Bu noktada dünyaya alışmakla ilgili ilk bariyeri görüyoruz. Örnek vermek gerekirse; Basoom Mars’ın kendi yerlilerince ismiyken Jasoom dünyaya verilen ad.

Oyunun geçtiği üç farklı çağ var çok detaylı olmasa da çağların özellikleri anlatılmış; ancak üçüncü bölümde görüyoruz ki, bu devirler aslında John Carter karakterinin yaşadığı kritik zamanları ifade ediyor.

İnanç sistemi ilginç. Herkes kendi atasının yolundan gidiyor ve bunun için özel bir seramoniye ihtiyaç duyulmuyor. Barsoom halkı atalara gerçekten önem veriyor ve büyük bir söz verilirken veya yemin edilirken “İlk atamın adına”, “Atalarımın kanı adına” gibi ifadeler kullanılıyor.

Barsoom’da savaş ve savaşçılık çok ciddiye alınıyor. Aslında hem bu noktada hem de genel tasarımda bir Antik Roma esintisi mevcut. Barsoomlular meydan okumaları asla geri çevirmezler ve kadınlara ve savaşçı olmayanlara karşı tutumlarına dikkat ederler. Onur oldukça önemlidir.

Kölelik yaygın ve kabul edilmiş bir durumdur. Nadiren de olsa özgür bırakılan köleler vardır ve bu konuda Barsoomluları kısıtlayan acımasız kanunlar yoktur.

Oyun ve hikaye her ne kadar Barsoom (Mars) üzerine odaklanmış olsa da, başka gezegenlere ve Barsoom’un aylarına gitmek de mümkündür.

Karakter Yaratımı

Kitap bize karakter yaratımında dokuz adım sunuyor:

  1. Genel bir konsept seçilir.
  2. Başlangıç değerleri hesaplanır.
  3. Irk seçilir.
  4. Arketip seçilir.
  5. Tanımlayıcı seçilir.
  6. Yetenekler seçilir.
  7. Başlangıç ünü ve teçhizat ayarlanır.
  8. Kusur seçilir.
  9. İsim belirlenir ve son kontroller yapılır.

Karakterin kişisel değerleri 4 ve 12 arası değişmektedir. Cunning, Daring, Empathy, Might, Passion ve Reason olmak üzere altı özellik bulunmaktadır. Her karakter ikinci adımda bütün değerleri 4 olarak başlar ve ırk, arketip ve tanımlayıcı sayesine artılar ve eksiler alarak karakterinin değerlerini tamamlar.

Oyun bize Yeşil Marslılar, Kızıl Marslılar, Dünyadoğumlular (Jasoomlular), İlkdoğanlar (Siyah Marslılar) ve Okar (Sarı Marslılar) olmak üzere beş ırk sunuyor. Kısıtlı bir liste gibi duruyor olsa da konsepte oldukça bağlı gözüküyor. Hem ırklar hem de yerleşim alanları kendi içlerinde özgün kültürlere ve davranış biçimlerine sahipler. Irk anlatımları oldukça sade. Irkın genel özelliklerinden bahsediliyor, karakteristik değerlere alınan bonuslar belirtiliyor ve “Neleri Biliyorsun?”, “Neleri Bilmiyorsun?” ve “Ne Yapabilirsin?” şeklindeki başlıklarda karakterin nasıl canlandırılması gerektiğine dair yardımcı bilgiler paylaşılıyor. “Neleri Biliyorsun?” ve “Ne Yapabilirsin?” kısmı arketiplerde de mevcut.

Tanımlayıcılar birer sıfat gibi isminize eklenirken size bazı konularda bonus sağlıyorlar. Bu yaklaşım, Numenera’nın karakter yaratımını anımsatıyor.

Yetenekler dört seviyeye ayrılmış durumda ve seçtiğiniz arketip size bir yetenek tavsiyesinde bulunuyor. Kitap, eğer tecrübeli bir oyuncuysanız başka bir yetenek seçebileceğinizi veya kendi yeteneğinizi oluşturabileceğinizi söylerken, bir yandan da size farklı seviyedeki yeteneklerin yaklaşık özelliklerinden bahsediyor. Kısacası, kitap sizin için kısıtlayıcı değil.

Hesaplamalar

Oyunda kullanılan zar mekaniği oldukça ilginç, ama farklı sistemleri tecrübe etmiş kişiler için çok da yabancı değil. Beceri testleri gerçekleşirken 20lik zar kullanılıyor. Savaş esnasında hasar içinse 6lık zar kullanılıyor. 1 ve 2 atarsanız gelen hasarı vuruyorsunuz, 3 ve 4 için hasar değeri yok, 5 ve 6 için de 1 hasar ve özel bir efekt sonucu bulunmakta. Genellikle hasar için zar havuzu kullanılıyor.

Beceri testi için kullanılan mekanik, biraz alışılmışın dışında. İki karakteristik değerin toplamı sizin için TN (target number/hedef numarası) değerinizi oluşturuyor. 2 tane 20lik zar yolluyorsunuz. Eğer toplam olarak TN değerine denk veya altında gelirse başarılı sayılıyorsunuz. Eğer karakteristik değerinizin altında zar atarsanız, ekstra başarı kazanıyorsunuz. Mesela Daring değeriniz 4, Might değeriniz 7 olsun. TN 11 oluyor ve yolladığınız zarlarda da 2 ve 9 geldi diyelim. TN ile eşit olduğu için başarılı oluyor ama 9 7’den büyük olduğu için ekstra başarı kazandırmazken 2 4’ten düşük olduğu için ekstra başarı kazandırıyor. Böylelikle 2 başarınız oluyor. Genellikle birçok zar denemesinde 1 başarı yetmektedir ve oyun 0 ila 5 başarı arasında aksiyon zorluklarını sınırlandırıyor. Eğer zarda 20 atarsanız, bu da size sıkıntı olarak yansıyor.

Öğrenme Eğrisi

John Carter of Mars, test ve hasar olayını anladığınız takdirde öğrenmesi ve uygulaması kolay bir oyun sistemi olarak gözüküyor. Tabi oyun yöneticisinin biraz dünyayı tanıması, 2012 yapımı olan filmi izlemesi ve belki kitapları ve/veya çizgiromanlarını okuması da bu konuda yardımcı olabilir. Oyunda büyü veya psişik güçler yok, ancak neredeyse onlar kadar etkili olan teknoloji var. JCOM konsepti bende Antik Roma’nın Bladerunner versiyonu gibi bir tat bıraktı. Belki sizde daha değişik bir etkisi olur.

Sonuç

Elimizdeki verilere genel olarak baktığımız zaman aksiyonu, savaşı yüksek ve keşiflerle dolu bir macera oyunu sistemi karşımızda duruyor. Hesaplama mekaniğini masa başında deneyip ne kadar pratik olduğunu görmek gerekiyor. Oyunun kendi haritası, kendi kültürü olması ve alternatif medya ürünleriyle de desteklenen bir hikayesi olması büyük bir artı, en azından oyunculara oyun öncesinde filmi izlemelerini söylerseniz nasıl bir oyun oynayacakları hakkında daha belirgin fikirleri olacaktır.

Modiphius’a inceleme dökümanı sağladığı için teşekkür ediyorum. (Thank you Modiphius for providing review documents)

Modiphius mağazasından alışveriş için TIKLAYIN
JCOM ürünleri için TIKLAYIN

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.