City of Mist İncelemesi

City of Mist RPG sistemini inceledim!

Herkese merhaba! Bazı okuyucular bilirler, Fantasy Grounds isimli sanal masaüstü yazılımıyla bir süredir uğraşmaktayım. FG kural seti olarak D&D, Pathfinder, Call of Cthulhu gibi çok kullanılan sistemlere hakim olsa da bazı metotlar sayesinde başka sistemlerde oyun oynamak ve oynatmak da mümkün olabiliyor.

Geçenlerde FG forumlarını Shadow of the Demon Lord sisteminin kural setini bulabilmek için alt üst etmiştim. YouTube’da bir online RPG yayıncısının SotDL yayın kayıtlarını bulmuştum ve oldukça merak etmiştim. Aramalarım sonucunda bunun biraz topluluk ürünü olan bir extensionla, biraz da kullanıcının kendi uğraşıyla gerçekleşebildiğini, MoreCore adı verilen bu extension için de farklı temalar hazırlandığını gördüm. Dikkatimi çeken ilk tema tabi ki SotDL teması olmuştu, ikincisi de City of Mist diye bir RPG oyununa aitti.

Şu linkten indirebileceğiniz Starter Set ve iki adet hazır senaryonun ücretsiz olduğunu öğrenince indirip incelemeye başladım. Esas kural kitabı ve karakter kağıtları henüz yayınlanmamıştı. Bahsettiğim ücretsiz dökümanların bir de Fantasy Grounds versiyonlarının forumda paylaşıldığını görünce daha da meraklandım ve dökümanı okumaya başladım. Evet, sıkıcı kısım bitti, şimdi size City of Mist’i tanıtacağım!

The City and The Mist

Dökümanı dikkatlice okumaya başladığımda önce biraz süper kahramanlık hissiyatı almıştım, ama terimlerin anlamlarını öğrenince daha derin ve gerçekten eğlenceli olabilecek bir konsepte sahip olduğunu fark ettim.

Oyunumuz öncelikle gizem ve araştırma temalı bir “sahne bazlı rol yapma oyunu”, yani bir olay gerçekleşiyor, oyun yöneticisi tasvirini yapıyor ve isteyen araya girip bir aksiyon gerçekleştirebiliyor. Oldukça değişik ve zara, teknik kurallara çok da bağlı olmayan bir sistem oluşturulmuş.

Anladığım kadarıyla, kilit nokta terimler. Kitapçığın verdiği terimleri sırayla anlatayım:

The City: Olayların yaşandığı şehrin adı. Evet, “the City” olarak geçiyor. Şehrin dışında kalan her yer de “out of town” olarak belirtilmiş. Yapımcılar bununla ilgili iki ifadeden bahsediyorlar; biri “The Mist”in etkisi, diğeri de insanların sıkıcı bir hayata fazla alışık olmasından ötürü dış dünyayı çok da merak etmiyor oluşu. Bu şehrin çok da spesifik özellikleri yok, konsepti düzgün uygulamak kaydıyla herhangi bir ülkenin herhangi bir şehrini temel alabilir veya kendi şehrinizi yaratabilirsiniz.

The Mist: Gerçekleşen konseptin kaynağı diyebiliriz. Gündüzleri son derece normal olan şehir; geceleri esrarengiz, korkunç, ölümcül olaylara tanıklık ediyor ve şehre buram buram yayılmış olan bu sis de insanların bu olayları unutmasını veya umursamamasını sağlıyor.

Gateway: Kısaca oyuncu karakterleri (PC) diyebiliriz. Efsanevi denebilecek bir gizemin, etkinin, enerjinin sonucunda gerçek ötesi olabilecek yeteneklere sahip kimselere Gateway deniyor. Gateway olan kişi, “Şehir”de gerçekleşen olaylara şahit olduğu zaman müdahale edebiliyor ve daha da önemlisi, gece yaşananları sonraki gün hatırlayabiliyor, yani sisten etkilenmiyor veya az etkileniyor.

Mythos: Gateway’i oluşturan etkendir. Mythos kişiyi çok farklı şekillerde etkileyebilir. Geceleri bir imge gibi görülen rüyaların sonucunda, gerçek dışı bir olaya şahit olarak ve daha değişik bir şekilde kişinin içindeki potansiyeli dışarı çıkarır. Kişi, bir Gateway olduğunu fark edemeyebilir ama kendisindeki değişimleri zamanla fark edecektir.

Relic: Mythos bir insana etki ettiği zaman onu Gateway’e dönüştürür, bir eşyaya etki ettiği zaman da ona gerçeklik ötesi güçler vererek bir “Relic”e dönüşmesini sağlar.

Sleeper: Etrafında olup biteni anlamayan, anlasa bile unutan, umursamayan veya hatırlayacak bile olsa bir şekilde geçiştiren kişilerdir. Kısacası Gateway olmayan herkes Sleeper’dır.

Awakening: Sleeper olan kişinin Mythos etkisiyle veya bir Gateway’in becerilerini göstermesiyle esas gerçekliği idrak etmesi sonucu geldiği konumdur. Genellikle bu “uyanışı” yaşayan insanlar zaman içerisinde birer Gateway olabilirler.

Limitsizseniz Limit Bizsiniz!

Başlıktan da anlayacağınız gibi, bu oyunda limit ve kural yok diyebiliriz. Karakterinizi oluşturduğunuz zaman onunla yapabileceğinizi düşündüğünüz her şeyi yapabilirsiniz! Oyun sadece mekanik olarak 2d6 zar kullanıyor. Buna karakterinizin aksiyonunu olumlu etkileyen özellik sayısından olumsuz etkileyen özellik sayısını çıkararak elde ettiğiniz Power değerini ekliyorsunuz ve sonuç 10 ve üzeriyse başarılı, 7-9 arasıysa idare eder bir başarı veya beraberinde sıkıntı yaratan başarı, 6 ve daha düşükse de başarısız oluyor. Evet, sistemde bundan başka zara dayalı bir hesap yok!

Hesap kitap işlerinin kısa olması bir yana dursun, karakterinizin Mythos tarafından kazandığı güçle ilgili de bir sınırlama yok. Ateşi kontrol etme gücünüz mü var? İsterseniz koca bir bloktaki tüm binaları yakabilirsiniz! Ancak, Mist’in etkileri gizlese de sonuçları gizlemeyeceğini unutmayın! Sonraki gün o binanın önünden geçtiğinizde orası yanıp kül olmuş bir taş yığınına dönüşmekle kalmayacak, aynı zamanda buna şahit olmuş Sleeper, nasıl olduğunu açıklayamasa bile buna sizin sebep olduğunuzu bilecek! Sleeper’lar olayları unuturlar veya görmezden gelirler ama kalplerinin derinliklerinde bir yerde gerçekleri bilirler.

Çeteler ve Davalar

Şehirde sandığınızdan fazla Gateway olduğunu zamanla öğreneceksiniz. Çevrenizde -normalde unuttuğunuz veya istem dışı olarak görmezden geldiğiniz- olayların artışını gördüğünüzde aynı zamanda şehrin farklı bir yüzünü de keşfetmeye başlayacaksınız. Bu farklı yüzün içinde çeteler, ekipler, mafyalar, güç dengelerini elinde tutmaya çalışanlar ve daha nice mevzu bulunuyor. Bazıları Gateway’lerin peşine düşerken bazıları da başka insanlar için birtakım işleri halleden, şehirde huzur ve sükunet sağlamaya çalışan ekipler oluşturabiliyor. Tabi bu ekiplerin kaynak edinme, fazla kontaktla iletişim gibi avantajları da oluyor. Kısacası, edineceğiniz yeni güçleri kullanırken arkanızı kollamanızda veya kollamanıza yardımcı olacak birilerini bulmanızda fayda var.

Bu Sesi Dinle!

Karakterinizin gücü ve gelişimindeki en büyük rol, sizi çağıran kendisini keşfetmenizi isteyen Mythos ile olan etkileşiminizdedir. Sahip olduğunuz güç ve yapacağınız şeyler, bu gücün size gösterdiği yeni perspektif hoşunuza gitmeyebilir veya size istediğinizden daha fazla sorumluluk yüklediğini hissedebilirsiniz. Gücü kullandıkça onunla yakınlaşır ve bütünleşirsiniz, kullanmadıkça da uzaklaşır ve en sonunda pasifleşirsiniz. Bunun için karakter kağıdında Attention (İlgi) ve Fade (Soluk) kutucukları vardır. Üç tane Attention kutucuğu Mythos gücünüzü geliştirirken üç tane Fade kutucuğu ise gücün solup gitmesine sebep olur. Oyundaki mekanikler zardan çok vereceğiniz kararlarla karakterinizin nasıl şekilleneceği üzerinedir.

Kendi Yorumum

Konsepti okumaya başladığımda aklımda beliren dört şey Wunschpunsch, Eerie Indiana, Ghostbusters ve The Tick oldu. Belki Spy Dogs ve benzeri şeyler de eklenebilir. Sonuçta sürekli olayların döndüğü, karakterlerin hatırladığı ama yoldan geçen adamların hiçbir şey hatırlamadığı bir yer söz konusu. Buranın adı “Şehir” ve süper güçleri olan insanların ve eşyaların sebep olduğu ilginç, anlam verilemeyen olaylar gerçekleşiyor. Bir yandan “noir”, öte yandan 90’lar gizem – araştırma dizileri/filmleri tarzında bir tat vaadi var. Gerçekten hoşuma gitti. Şimdilik eldeki tek döküman Starter Set ve beraberinde gelen hazır dökümanlar olduğu için çok detaylı bir şey diyemiyorum, ama Core Rulebook ile gelecek geniş seçeneklerle çok ilginç ve eğlenceli karakterler yaratılabileceğini ve çok ilginç oyunlar oynanabileceğini düşünmekteyim. Hatta bir deneme oyunu bile oynatabilirim.

Hadi bu da nostalji olsun:

Bir Cevap Yazın